Was ik echt in de gevangenis? Ontdek het nu - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sietze Boonstra - WaarBenJij.nu Was ik echt in de gevangenis? Ontdek het nu - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sietze Boonstra - WaarBenJij.nu

Was ik echt in de gevangenis? Ontdek het nu

Door: Sietze B

Blijf op de hoogte en volg Sietze

02 Maart 2015 | Laos, Vientiane

Kennelijk is het overzichtelijk als ik het per land schrijf. En ik heb toch nog wat tijd doorgebracht in Thailand dus hier is nog zo'n 2 weken Thailand. Dus dit kan een kort verhaal worden. Kan...
Ik weet nog geen passende titel maar die komt wel..
Waar ik de vorige keer ben gestopt was ik in Bangkok. Leuke stad, veel natuurlijke geuren.

Rick, voor wie niet weet wie Rick is, dat is gewoon pech, die besloot zijn vakantie in Thailand door te brengen, waardoor ik ook de kans had om dingen te zien die ik nog niet had gezien. Omdat ik dat zo had ingepland... heel goed

Het eerste wat Rick deed was een pak kopen, en ongeveer elke keer als we weer in het kleine kantoortje kwamen werd mij gevraagd waarom ik geen pak wou. Iets met geld en het feit dat je als kok, gitaar speler of hobby fietser op grotendeels waardeloze fietsen geen pak nodig hebt.

Om Rick toch wat temples(.. gaap. en ja ik weet dat je tempels hoort te schrijven) te laten zien, hebben we een dag tour gedaan naar de oude hoofdstad.. hm.. ayutaya ( zo byzonder was het, ik weet de naam niet meer)
te gaan en vele tempels te bekijken en rijst eten langs de rivier.
Rick houdt net van Rijst, wel van noodles, dus die heeft westers eten gegeten, en ik alsnog veel rijst. ik ga te snel.

Toen we terug kwamen hebben we 2 tickets naar Koh Phi Ph geboekt, want Rick wou ook duiken, wat goed ging daar.. Straks meer.
In de avond heb ik me volgestampt met sushi en Rick noodles ofzo. Daarna live muziek en Sangsom drinken. Sangsom is Thaise whisky mocht ik dat nog niet verteld hebben, en ik vind het lekker. Dus ja.

De volgende dag hebben we doorgebracht in een luxe winkelcentrum omdat het leuk is om ergens rond te lopen zonder dat mensen je rotzooi proberen te verkopen.

In de avond hadden we de lange busrit, of in mijn geval de redelijk korte rit, naar Koh phi phi, via via.
En er waren 2 films in de bus die ook nog goed waren. Wat al snel 3 uur scheelt.
In de ochtend werden we overgeplaats in een mini busje waar ik mijn voeten niet normaal op de grond kon plaatsen, en ik steeds in slaap viel op de schouder van een duitser naast me, die nogal bang was. Dus ik vond dat ik goed bezig was. Mensen in mini busjes bang maken met een verassend goeie chauffeur. Feest.

Een paar uur later worden we gedropt in 1 of ander vaag kantoor / restaurant waar we 3 uur moeten wachten en vrienden maken met Justin uit Amerika. Een normale Amerikaan. Bij gebrek aan beter en ontbijt was het bier tijd( ja dat klopt) en kaart speel tijd. Daarna werden we naar de haven gebracht om nog langer te wachten.. waarom we daar niet gelijk werden afgezet is niet meer iets wat ik me afvraag.

Ik vertel te veel details.. ik verveel mezelf. Dus boot, aangekomen op koh phi phi, informatie opdoen bij duikscholen voor een goedkoop hostel, en jee, daar waren we. Genaamd the Rock, waar je ook een paar stenen mag beklimmen om bij je dorm te komen. Rick wou graag een prive kamer dus die mocht een paar treden meer beklimmen.

Hier maakten we vrienden met een Duitse Julia, een Fin of Noor genaamd Tatoo en nog een nederlander genaamd Harm.. die ik nog niet veel was tegengekomen, gelukkig.

Ik maak het duidelijk, ik was nog niet veel nederlanders tegengekomen, maar ook nog niet echt veel die Harm heten, eigenlijk geen.

Koh phi phi is een rustig eiland in de andemaanse zee waar mensen tot hun rust kunnen komen, je heerlijk kan mediteren en je in de avond rustig door de straat kan lopen en de zee kan ruiken en

ja niet echt.. Rooftop bar, drink spellen, goedkope alcohol op de eilanden. Dus genoeg te doen in de avond, feest. Zonder sarcasme. We hebben onder andere een snorkel tour gedaan, zwemvesten zien drijven, ik ben in een grot gaan zwemmen en raakte bijna een rots met mijn hoofd, wie weet hoe dat ging aflopen. Maar ik zag het aankomen, omdat, ik ogen heb. Ook was de boot tocht van de laatste stop terug naar de haven best.. avontuurlijk.

Rick liet ons,( dat is de groep die ik net voorstelde behalve tatoo die maar 1 dag bij ons was) zien dat hij heel byzonder kan verbranden.
Van het duiken kwam weinig dus dan maar een 2 de poging op Koh Lanta.
Julia ging met ons mee want ze wou wel meer zien van de eilanden.

Ze ging de volgende dag terug want ze vond het na 1 uur al te saai. Precies.
Rick schreef zich in bij een duikschool en ik ging uitzoeken wat er zoal te doen was op dit eiland.

Er is een Duitse bakkerij met echt zuurdesem brood en gouda kaas. Dus dat was mijn ontbijt locatie voor de tijd dat we er waren.
Hostel waar we verbleven was perfect en grotendeels leuke mensen ontmoet. Hoewel er 1 Nederlander zij zat die liep te zeuren dan 1,50 voor een bord rijst te duur was.. en kritiek had op mijn uitspraak van Thaise woorden... ja misschien moet je gewoon thuis blijven met zo'n instelling.

Uiteindelijk bij de Ierse pub geëindigd tot we eruit werden gezet. soort van. Voordat we naar de Ierse pub gingen waren we op zoek naar een Karaoke bar.. en we kwamen uit bij een combinatie bar die karaoke, massages en sexy time combineerden. Schrijf daar maar een nummer over.

Ik heb maar een scooter gehuurd en met een Noors meisje genaamd Kristine, een fins meisje en een canadees de dag doorgebracht met touren en een strand gevonden met weinig mensen.

De dag ervoor ben ik langs 1 van de grotten gegaan, en alleen de klim er naar toe was al de moeite waard. Redelijk grote hagedis ter grote van een mens( of je t wil geloven of niet, dit is ook het land waar kakkerlakken groter dan je duim zijn en je je kont afspoelt met een spuit met druk erop. niet heel hoog, wel druk.)
De grot zelf was goed voor 1 uur rondlopen, kruipen, klimmen en nauwe gangen doorkruipen en glimmende spinnen zien. Ook waren er een paar vleermuizen en liet onze gids ons zien hoe het er uit ziet als je je licht uit doet.

Ook ben ik vrienden geworden met een kakkerlak genaamd Steve. Onze eerste nacht in ons hostel werd ik wakker door een schreeuwende Julia( schreeuwende duitse vrouwen, mooie dingen) die een kakkerlak in haar bed had. Deze maakte ze dood toen deze op de vloer lag.. zodat we er nog meer voor terug krijgen..
Zo'n 2 uur later ergens rond 2 uur nachts wanneer ik geconcentreerd youtube filmpjes aan t bekijken was omdat slapen niet lukte, voelde ik ineens iets zwaar op mijn bed, gevolgd door een hand op mijn schouder. Ja ik schrok want dat verwacht je niet. Julia wou me gewoon even iets vragen.. om 2 uur nachts..

De volgende dag was er een nieuwe kakkerlak in onze kamer en ik vond dat hij Steve moest heten. Steve heeft het einde van de dag niet gehaald toen 1 van de schoonmaaksters Steve zag, denk ik. Steve was groot, deed zijn ding en bleef vooral op 1 plek zitten. Steve, doei

Dit is echt waar trouwens, ... Waar was ik.

De dag nadat we naar het strand zijn geweest wat 2 dagen na het Steve verhaal plaatsvind, ging ik met Kristine( de Noor in ? ) het eiland rond touren en kijken of er iets was in wat men old town noemde. Het was er rustig, beste sandwich ooit, en het stadje leek op een western stadje.

Verder richting het zuiden zouden er sea gypsies wonen, en we waren wel nieuwschierig want het is altijd leuk als westerling om bij mensen in hun dorp te kijken en heel vervelend te doen enzo.

Kristine dacht dat sea gypsys zee koeien waren, dewgongs, wat jij wil. Dus die was nogal verbaast toen we in een klein dorpje aankwamen met kippen en mensen, ja mensen. En vroeg zich af waarom we niet naar het water gingen..
Dat was leuk.

De volgende dag moest Rick weer terug naar Bangkok omdat hij de dag erna moet vliegen( het was een bus rit van een kleine .. 18 uur ofzo.. geen idee)
En ik wou wel naar Laos toe. Maar.. eerst langs mijn favoriete stad, Chiang Mai. Nachts bus nummer zoveel waar ik vrienden maakte met een Chiliaan, of chilinees of.. iemand uit Chili, en een Schot.. denk ik. Of was het een Ier..
Ze waren nog nooit in Chiang mai geweest dus ik begreep dat ik drinkin buddys( ja ik gebruik een engels woord... hip enzo) had gevonden.
we kwamen rond 5 uur in de ochtend aan dus ik ging op zoek naar een hostel.

Typisch momentje voor mezelf wat volgt, ik vond er 1 na zo'n 1 minuut lopen, handig als je de stad kent. En ze hadden een bed maar ik kon pas om 1 uur inchecken. ok.. maar.. ik kan nu niet gewoon ergens slapen? nee.. ok ik wacht wel want volgens mij was het nog geen 5 euro.

dus ik bracht de tijd door met youtube, gratis thee en een ontbijt. Toen ik na een paar uur wachten kon intjekken en boven kwam, zag ik dat er een ruimte was met allemaal kussens waar je kan liggen etc....

Had meneer best even kunnen zeggen..

Lunch gehad bij een leuk restaurant, vieze oude mannen met thaise dames naast hun bekeken, en een chinees achtige champignon soep gegeten, die best wel goed was. Soms eet ik wat anders dan rijst of noodles. Soms.

In de avond het gebruikelijke Night market, sky bar, Zoe's ( 14 barren op een hoopje met goedkope whisky) en zelfs de club waar je liever niet eindigt ivm de ladyboys en thaise mensen die soms elkaar neersteken. Want hobby zoeken is een lastig iets.
Oh en een ladyboy vond het nodig om mijn ballen te pakken, deze heb ik niet geslagen, wat nooit een goed idee is.

waarschijnlijk is die zin het enige wat jullie onthouden van het hele verhaal en ben ik benieuwd op mijn nummer 1 lezer mij er straks wat over appt. Ik zeg niet wie het is want jullie zijn allemaal even byzonder... soms

oh ja er is meer. De volgende dag moest ik om 9 uur klaar staan om de mini bus naar de grens overgang te nemen... ja dat. Hier maakte ik vrienden met een australier, een schot, een engelse en soort van met een canadees maar ik was al vrij snel van mening dat ik haar niet echt mocht en dat klopte, wat een kut wijf..
Sorry, maar zo maak ik wel duidelijk dat ze geen leuke dame was..

Hoe dan ook, we maakten een stop in Chiang Rai bij een tempel waar ze een brug over iets wat de hel moest voorstellen hebben gemaakt. Tenminste, een groot gat met alleen maar handen die om hoog reikten.
boeddhisten geloven volgens mij niet in de hel, dus ik weet niet wat het wel wat..

zo'n 2 uur later werden we gedumpt bij een hostel wat verdacht veel op een gevangenis leek, en wat het vroeger ook was. Op zoek naar wat er te doen was in dit kleine dorp, Chiang Khong, vonden we een britse pub. met een Engelsman. We kregen gratis chocolade voda shots en betaalden zelf voor veel bier en whisky. Wanneer je dronken genoeg was mocht je op een stoel staan en iets op het plafond schrijven. Nuchter mag het ook maar dan is er geen gevaar.

Zoals ze inmiddels weten heb ik Rene en Lotte vereeuwigd op het plafond. Ook deden we verschillende muziek spellen en sinds de eigenaar een wielrenner was, of is, bedacht ik dat Strawelte en mem fan doutzen wel een leuke clip voor hem was. Meneer vond het nummer ook leuk en heeft het opgeschreven, dus Strawelte word nu veel gedraaid in een klein dorpje op de grens van Thailand en Laos.

De terug weg naar onze gevangenis vonden meneer schot en Australië het nodig om koprollen en rattenslagen te maken, en ik moest mee doen.. ik bedankte en herstelde mezelf 2 dagen later.

De volgende ochtend werden we naar de grens overgang gebracht en daar begon het feest. Veel Aziaten die niet een rij kunnen vormen, of geduld tonen, en een stapel westerlingen. Mijn Visa was sneller klaar dan de mensen die al een half uur wachten wat ik best grappig vond.

Toen gingen we door de duane en liepen we Laos binnen.
En toen.....


Dat lees je waneer ik in Vietnam ben, heel spannend, zullen we het halen, wie gaat wie bedriegen, zullen we ooit onderdak vinden voor de zombie.. oh wacht.. te veel walking dead.. Hoe dan ook, spannend enzo..

Ik ben nu in Laos trouwens, dus we weten in elk geval zeker dat ik binnen ben gekomen, of niet...

Ik weet niet wat doei is in het Laosiaans.. en dat is geen woord.

  • 02 Maart 2015 - 17:09

    Marko:

    keurig verhaal wer, ol is de logica saos oltied nergens te fienen.
    Ik en Pot ha jerd dost Julia snipt hast, trots

  • 02 Maart 2015 - 19:22

    Cor:

    Henkie nobach fon strawelte wie better west

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietze

Actief sinds 22 Nov. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 4544

Voorgaande reizen:

27 April 2015 - 10 Mei 2015

Sri Lanka en Indonesie

01 April 2015 - 28 April 2015

Maleisië

08 Maart 2015 - 01 April 2015

Vietnam

20 Februari 2015 - 10 Maart 2015

Laos

09 Januari 2015 - 03 Februari 2015

Cambodja

29 November 2014 - 11 Januari 2015

Thailand

Landen bezocht: